А Н А Л І З
стану виконання ЗУ “Про звернення громадян”
в Солонянському районному суді Дніпропетровської області
за І півріччя 2014 року.
У Солонянському районному суді Дніпропетровської області робота із зверненнями громадян організована та ведеться на підставі таких нормативних актів:
- Конституції України;
- Закону України "Про звернення громадян";
- Указу Президента України "Про заходи щодо забезпечення конституційних прав громадян на звернення";
- Указу Президента „Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення";
- Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України;
- Методичних рекомендацій по організації та веденню роботи із зверненнями громадян у загальних місцевих та апеляційних судах Державної судової адміністрації України.
Основними завданнями аналізу є:
- визначення стану дотримання правил діловодства при роботі зі зверненнями громадян у суді;
- визначення стану дотримання вимог Закону України “Про звернення громадян” при роботі зі зверненнями;
- визначення основних питань, що порушуються в зверненнях громадян;
- визначення основних заходів, що вживалися судом по результатам розгляду звернень громадян.
Діловодство за зверненнями громадян у суді ведеться окремо від інших видів діловодства шляхом автоматизованої реєстрації, зокрема усі звернення, що надходять до суду, приймаються та реєструються у комп’ютерній програмі "Д-3" окремими документами в залежності від їх змісту (заяви, клопотання, пропозиції, скарги). Після реєстрації звернення передаються для накладення резолюції голові суду, а потім - безпосередньому виконавцю.
Далі діловодство за зверненнями громадян в суді ведеться згідно з Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об”єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.97 № 348, із змінами.
Облік звернень громадян відбувається шляхом їх реєстрації журналі реєстрації заяв та скарг громадян та алфавітному покажчику з привласненням їм реєстраційного номеру.
Після реєстрації звернення, воно в той же день передається на розгляд голові суду, який встановлює термін його розгляду і дає конкретну вказівку виконавцям.
Кожне звернення оформлюється відповідно до вимог чинної Інструкції з діловодства за зверненнями громадян.
В Солонянському районному суді Дніпропетровської області неухильно дотримуються терміни розгляду та надання відповідей на звернення громадян, встановлені Законом України "Про звернення громадян".
При розгляді звернень громадян забезпечується створення необхідних умов для реалізації конституційних прав громадян.
Звернення, що надходять до суду, кваліфіковано, неупереджено, об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряються та відповідно до діючого законодавства надаються мотивовані, обґрунтовані, достовірні, повні та об'єктивні відповіді та роз'яснення.
Усі матеріали, що стосуються роботи зі зверненнями громадян та організацій, сформовані у номенклатурній справі, яка зберігається у консультанта суду.
Протягом звітного періоду до Солонянського районного суду надійшло 22 звернення громадян, що на 1 звернення більше ніж у І півріччі 2013 року. Так, за І півріччя 2013 року до Солонянського районного суду надійшло 21 звернення. Таким чином, кількість звернень, що надійшли до суду у цьому році, збільшилась на 4,8%.
Із вищевказаних звернень до суду за перше півріччя 2014 року надійшло 19 заяв (клопотань) – 86,3%, 3 скарги – 13,7%, пропозицій не надходило. Статистичні дані кількості розглянутих звернень наведено у таблиці:
|
2013 рік
|
2014 рік
|
%
|
Усього звернень громадян
|
21
|
22
|
4,8
|
у тому числі
|
Заяв
|
17
|
19
|
11,8
|
Скарг
|
4
|
3
|
25
|
Пропозицій
|
0
|
0
|
0
|
Аналізуючи роботу суду в частині розгляду звернень громадян, слід відмітити, що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року спостерігається не значне збільшення кількості звернень до суду.
Всі звернення визнані необґрунтованими, оскільки факти, викладені громадянами у поданих скаргах не відповідають дійсності.
Станом на 01.07.2014 р. нерозглянутих звернень у суді немає.
Що стосується термінів розгляду звернень громадян, то відповіді надаються відповідно до чинного законодавства, тобто, відповідно до ст.20 Закону України «Про звернення громадян». Протягом звітного періоду порушень термінів розгляду звернень громадян не було. Звернення громадян були розглянуті у такі строки:
а) до 5 днів - 19 звернень;
б) до 15 днів – 3 звернення.
Випадків відмови в прийнятті звернень (ст.7), нерозгляду звернень з мотивів пропуску строків подання(ст.17 закону) та інших причин не було.
Порушення вимог закону щодо мови відповідей на звернення (ст.6 закону) не виявлено.
По всім скаргам і заявам громадянам своєчасно надано належні письмові відповіді.
Причини, з яких громадяни звертаються до суду з заявами та скаргами є досить різноманітними.
За звітній період до суду надійшло 2 листа від Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про надання пояснень судді Солонянського районного суду Омелюх В.М. по скаргам громадянина Кийка С.О. стосовно неправомірних, на думку заявника, дій судді при здійсненні правосуддя в кримінальній справі за скаргами Кийка С.О. на дії (бездіяльність) слідчого прокуратури Солонянського району Дніпропетровської області та громадянина Ігнатова О.А. стосовно можливих неналежних дій судді Омелюх В.М. під час розгляду його скарг. По даним скаргам було направлено пояснення судді Солонянського районного суду Дніпропетровської області Омелюх В.М.
Найбільш поширеною категорією звернень громадян є заяви від рідних засуджених, які відбувають покарання у Солонянській ВК №21 про застосування до них Закону України «Про амністію», це – 13 заяв, що становить 59,1% від загальної кількості звернень до суду.
З інших питань у звітному періоді надійшло 7 звернень ( 31,8%), зних 6 заяв та 1 скарга, причини цих звернень були заяви щодо тривалого розгляду справи, повторного перегляду справи, не направлення копії ухали, порушення кримінального провадження, та 1 скарга щодо тривалого розгляду раніше поданої скарги.
Найпоширенішою причиною цих звернень є відсутність знань в області процесуального законодавства.
До органів ДСА, УМВС та інших органів звернення громадян для розгляду за належністю судом не надсилалися.
Прийом громадян ведеться впродовж тижня головою суду, керівником апарату, заступником керівника апарату відповідно до затвердженого графіку, який розміщено у вестибюлі та на веб – сайті суду.
Крім письмових звернень до суду щоденно надходять десятки звернень громадян у телефонному режимі. Вони стосуються інформації щодо руху справ і відповіді на них оперативно надають відповідальні працівники канцелярії суду.
З метою забезпечення конституційних прав громадян, які звертаються до суду з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів, головою суду здійснюється особистий контроль за термінами вирішення звернень та за веденням роботи із зверненнями громадян. Звертається увага на забезпечення прав громадян у судовому процесі.
Також, можна схвалити постійну роботу суддів та працівників апарату суду над підвищенням свого професійного рівня, моральних якостей; аналіз головою суду причин та умов надходження звернень громадян з тих чи інших питань на нарадах, що проводяться в суді, постійна робота з персоналом щодо підвищення етики поведінки.
Виходячи з вищенаведеного, можна зробити висновок, що у Солонянському районному суді Дніпропетровської області забезпечується всебічний розгляд звернень громадян, порушених у них проблем та оперативне їх вирішення.